Doelgroepen
Wat is logopedie?
Logopedie is de zorgdiscipline die zich bezighoudt met communicatie in de breedste zin van het woord. Een logopediste onderzoekt, behandelt en begeleidt kinderen en volwassenen die moeilijkheden ervaren op het vlak van spraak, taal, leren, stem, gehoor en slikken. Logopedie kan dus op heel uiteenlopende domeinen ondersteuning bieden.
Voor onderstaande stoornissen kan u bij Logopedie Marie terecht. Voor andere problematieken verwijs ik graag door naar een collega die hierin gespecialiseerd is.
Articulatiestoornis
Een articulatiestoornis is een spraakprobleem waarbij iemand moeite heeft om bepaalde klanken correct uit te spreken. Hierdoor kan de spraak onduidelijk klinken en wordt de persoon minder goed verstaan. Soms worden klanken helemaal weggelaten, vervangen door een andere klank of vervormd uitgesproken. Dit kan komen doordat de mondbewegingen die nodig zijn om de klanken te maken niet goed uitgevoerd worden (fonetisch), of doordat het klanksysteem van de taal nog niet goed wordt begrepen (fonologisch).
Taalstoornis
Een taalprobleem is een stoornis in het gebruik of begrijpen van taal, waarbij men moeite heeft met het verwerken van woorden, zinnen en het communiceren. Dit kan zich uiten in problemen met taalbegrip (receptief) of taalproductie (expressief), waarbij men bijvoorbeeld woorden niet kan vinden, zinnen niet goed vormt of de betekenis van taal niet begrijpt.
Leerproblemen
Een leerstoornis betekent dat een kind hardnekkige en blijvende moeilijkheden ervaart bij het leren van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven of rekenen. De leerstoornis is niet te wijten aan een lager IQ. Voorbeelden van leerstoornissen zijn dyslexie (problemen met lezen en spellen) en dyscalculie (problemen met rekenen). Een leerstoornis kan soms onzekerheid of frustratie meebrengen, maar zegt niets over de talenten en mogelijkheden van het kind. Met de juiste ondersteuning en begeleiding kan een kind stap voor stap vooruitgang boeken en toch succeservaringen opdoen.
Studiebegeleiding
Studiebegeleiding is het begeleiden en ondersteunen van leerlingen of studenten bij hun leerproces. Het richt zich op het ontwikkelen van studievaardigheden, zoals plannen, structureren, samenvatten en het efficiënt verwerken van leerstof. Daarnaast kan studiebegeleiding helpen bij motivatie, zelfvertrouwen en het vinden van een leerstrategie die past bij de leerling.
Neurogene taal- en communicatiestoornissen
Neurogene taal- en communicatiestoornissen zijn problemen met taal en communicatie die ontstaan door schade aan het zenuwstelsel, zoals de hersenen of zenuwbanen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na een beroerte, hersenletsel of een neurologische aandoening. Een voorbeeld hiervan is afasie. Afasie is een stoornis waarbij iemand moeite heeft met taalproductie of taalbegrip. Ook dysartrie komt vaak voor, waarbij de spieren die nodig zijn om te spreken minder goed werken en de spraak minder duidelijk wordt. Daarnaast kunnen er cognitieve problemen optreden waarbij er problemen zijn met geheugen, aandacht of andere executieve functies.
Slikstoornis
Dysfagie is de medische term voor een slikstoornis. Het betekent dat iemand moeite heeft met het veilig en vlot doorslikken van voedsel, drank of zelfs speeksel. Dit kan komen door een probleem in de spieren en zenuwen die nodig zijn om te slikken, vaak als gevolg van een beroerte, neurologische aandoening, hoofd- of halskanker of veroudering. Mensen met dysfagie kunnen zich gemakkelijk verslikken, hoesten tijdens het eten of drinken, of het gevoel hebben dat voedsel in de keel blijft steken. Dit kan leiden tot gewichtsverlies, longontstekingen of verminderde levenskwaliteit.